Surah Al-Mu'minun : Ayat 99 - 100

Kesudahan golongan yang kufur ingkar itu apabila sampai ajal maut kepada salah seorang di antara mereka, berkatalah ia: "Wahai Tuhanku, kembalilah daku (hidup semula di dunia) - Supaya aku mengerjakan amal-amal yang soleh dalam perkara-perkara yang telah aku tinggalkan". Tidak! Masakan dapat? Sesungguhnya perkataannya itu hanyalah kata-kata yang ia sahaja yang mengatakannya, sedang di hadapan mereka ada alam barzakh (yang mereka tinggal tetap padanya) hingga hari mereka dibangkitkan semula (pada hari kiamat).

Tuesday, August 17, 2010

Jangan makan daging Halal



Isnin, 16 Ogos, 2010
Ini adalah risalah yang diedarkan oleh satu kumpulan yang tidak dkenali di luar kawasan sebuah sekolah di Harrow, yang membantah penyediaan daging halal. Kandungan asalnya berbunyi seperti berikut: (Sila skrol kebawah untuk terjemahan BM)

To Parents
Did you know that your school is going to supply Muslim Halal meat for school dinners not just for Muslims but for all children. You don't know this because your Head Teacher Katrina Mildner the Chair of Governors Ted Sturdy and Harrow Council choose not to tell you because you are of no importance. They are putting the Muslims beliefs before yours, the reason is they have no respect for you or your children or your beliefs.

English meat is slaughtered humanely so the animal doesn’t not suffer unlike the Halal method. The Bird or Animal have verses read from the Karan as part of the preparation before they slit it’s throat and let it bleed to death. This can take up to 370 seconds for a Calf to die. All the blood then has to be drained out. It is cruel and inhumane by our Western standards. Don’t let the Muslims force their barbaric ways on us, let's stick to our principles and our way of life or we will lose them forever. This is our England.

You can tell the school you don't want your child eating Halal. You can complain to the council. Or you can get other mothers and fathers to sign a petition and send this in.


(Versi BM)

Kepada Ibubapa

Adakah anda tahu bahawa pihak sekolah akan membekalkan daging Halal untuk makan malam bukan hanya untuk pelajar Muslim tetapi juga untuk semua pelajar. Anda memang tidak tahu kerana Pengetua sekolah Katrina Mildner selaku Pengerusi Tadbir Majlis Ted Sturdy & Harrow tidak memaklumkan kepada anda kerana mereka menganggap anda tidak penting. Mereka mengutamakan kepercayaan Islam lebih dari kepercayaan anda, alasannya adalah kerana mereka tidak menghormati anda, anak anda dan agama anda.

Tidak seperti kaedah Halal, daging English diperolehi melalui penyembelihan yang berperikemanusiaan agar binatang tidak menderita. Beberapa ayat dari al-Quran dibaca sebagai persediaan sebelum mereka menoreh leher burung atau binatang dan membiarkan haiwan yang terluka itu mati. Dengan cara ini, seekor anak lembu akan mengambil masa 370 saat untuk mati. Darah ditubuhnya pula mesti dikeluarkan. Pada pandangan kita, ianya memang kejam dan tidak berperikemanusiaan. Jangan biarkan orang Islam memaksa kita mengikut cara mereka, mari kita berpegang kepada prinsip-prinsip dan cara hidup kita atau kita akan kehilangan kesemuanya sampai bila-bila. England adalah negara kita.

Anda boleh maklumkan kepada pihak sekolah bahawa anda tidak mahu anak-anak anda memakan makanan Halal. Anda juga boleh komplen kepada pihak majlis. Atau anda boleh dapatkan petisyen dari ibubapa lain melalui edaran risalah ini.

Sumber : beritaislamglobal.blogspot.com dari Islamophobia-Watch

No comments:

Post a Comment