Surah Al-Mu'minun : Ayat 99 - 100

Kesudahan golongan yang kufur ingkar itu apabila sampai ajal maut kepada salah seorang di antara mereka, berkatalah ia: "Wahai Tuhanku, kembalilah daku (hidup semula di dunia) - Supaya aku mengerjakan amal-amal yang soleh dalam perkara-perkara yang telah aku tinggalkan". Tidak! Masakan dapat? Sesungguhnya perkataannya itu hanyalah kata-kata yang ia sahaja yang mengatakannya, sedang di hadapan mereka ada alam barzakh (yang mereka tinggal tetap padanya) hingga hari mereka dibangkitkan semula (pada hari kiamat).

Saturday, October 23, 2010

Pada Yahudi, kita adalah keldai


by Khaled Amayreh (beritaislamglobal.blogspot.com – English Version here)

Seorang tokoh agama Yahudi di Israel menyifatkan bukan-Yahudi sama seperti kaldai dan binatang tunggangan, iaitu diciptakan untuk berkhidmat kepada bangsa Yahudi.
Rabbi Ovadia Yosef (gambar), mentor kerohanian parti Shas, yang mewakili masyarakat Yahudi di Timur Tengah, dilaporkan berkata dalam satu majlis homily Sabbath, bahawa “tujuan utama kewujudan bangsa bukan-Yahudi adalah untuk berkhidmat dengan bangsa Yahudi."


Shas adalah rakan bersekutu kerajaan Israel sekarang.

Yosef, yang juga bekas Ketua Rabbi Israel, dipetik oleh akhbar sayap-kanan, Jerusalem Post, sebagai berkata bahawa fungsi asas seorang goy, nama lain bagi memperkecilkan bukan-Yahudi, adalah untuk berkhidmat dengan bangsa Yahudi.

"Bukan-Yahudi dilahirkan hanya untuk berkhidmat dengan kita. Tanpa itu, mereka tiada tempat dalam dunia ini - hanya untuk berkhidmat dengan rakyat Israel," kata Yosef dalam khutbah mingguan malam Sabtu yang membicarakan undang-undang tentang apa yang boleh dilakukan oleh bukan-Yahudi pada hari Sabbath.

Yosef juga dilaporkan berkata bahawa kehidupan bukan-Yahudi di Israel dipelihara oleh Tuhan bagi mencegah kerugian atau kehilangan yang mungkin ditanggung bangsa Yahudi.

Yosef, ulama kitab Torah terkenal dan pentafsir kitab Talmud, kitab asas agama Yahudi, membuat perbandingan antara binatang pengangkut seperti keldai dan bukan-Yahudi.

"Di Israel, kematian tidak menguasai mereka…Lain pula halnya dengan bukan-Yahudi, mereka perlu mati, tetapi Tuhan memanjangkan usia mereka. Kenapa? Bayangkan seseorang yang kehilangan keldainya, beliau akan mengalami kerugian.

"Ia adalah hambanya…Sebab itulah usianya dipanjangkan, untuk berkhidmat dengan baik untuk Yahudi."

Yosef menjelaskan selanjutnya, dengan bertanya "kenapa bukan-Yahudi diperlukan? Mereka akan bekerja, mereka akan membajak, mereka akan menuai; dan kita akan duduk seperti tuan ladang dan makan."

"Itulah sebabnya kenapa bukan-Yahudi diciptakan."

Konsep bukan-Yahudi yang mempunyai keserupaan dengan binatang dijelaskan dalam agama Yahudi Ortodoks.

Sebagai contoh, para rabbi dari pergerakan Chabad, satu aliran yang bersifat rasis tetapi berpengaruh, mengajar secara terbuka bahawa pada peringkat kerohanian, bukan-Yahudi mempunyai status binatang.

Abraham Kook (gambar), mentor agama bagi pergerakan penduduk, dipetik sebagai berkata bahawa perbezaan antara seorang Yahudi dan bukan-Yahudi lebih besar daripada perbezaan antara manusia dan binatang.


"Perbezaan antara roh Yahudi dan roh bukan-Yahudi – semuanya dalam tahap berbeza –lebih besar dan lebih dalam daripada perbezaan antara roh manusia dan roh binatang ternakan."

Sebahagian idea-idea Kook bersifat perkauman ini diajar di kolej Talmud, Merkaz H'arav, Jerusalem. Kolej ini dinamakan sempena nama Kook.

Dalam bukunya, "Sejarah Yahudi, Agama Yahudi: Pengaruh selama 3000 tahun," Shahak, seorang penulis dan intelek Israel menjelaskan bahawa apabila rabbi Ortodoks menggunakan perkataan "manusia" mereka biasanya tidak merujuk kepada semua manusia, tetapi kepada bangsa Yahudi sahaja, kerana bukan-Yahudi itu tidak dianggap sebagai manusia menurut Halacha atau undang-undang Yahudi.


Beberapa tahun lalu, seorang ahli Knesset Israel, mengkritik hebat tentera Israel kerana "melayan manusia seolah-olah seperti bangsa Arab." Ahli Knesset, Aryeh Eldad (gambar), menyatakan demikian ketika membri komen tentang pengosongan tentera Israel di sebuah pos penempatan luar di Tebing Barat.


Berhadapan dengan kesan negatif daripada ajaran Injil dan Talmud itu ke atas hubungan antara-agama, beberapa pemimpin Kristian di Eropah menyeru supaya pihak berkuasa agama Yahudi membuat perubahan terhadap persepsi tradisi Halacha ke atas bukan-Yahudi.

Namun begitu, walaupun beberapa aliran Reformasi dan Konservatif Yahudi menyambut baik seruan tersebut, kebanyakan Yahudi Ortodoks menolak cadangan tersebut, kerana berpendapat bahawa Kitab Injil adalah perkataan Tuhan yang tidak boleh diubah dalam apa keadaan sekalipun.

Kitab Injil mengatakan bukan-Yahudi yang berada di bawah pemerintahan Yahudi hendaklah berkhidmat sebagai "pengangkat air dan pemotong kayu" untuk bangsa tuan mereka.

Dalam Joshua (9:27), kita baca " Pada hari itu, Joshua menjadikan penduduk Gibeon sebagai pemotong kayu dan pembawa air untuk komuniti itu …. Dan itulah mereka pada hari ini."

Di tempat lain dalam Kitab Injil, penduduk Israel disuruh melayan "orang asing yang berada ditengah-tengah kelompok anda " secara berperikemanusiaan "kerana awak sendiri adalah orang asing di bumi Mesir."

3 comments:

  1. Biarkan yahudi dengan labunya ... nanti tenggelamlah mereka bersama fahaman dan anutan yang karut lagi marut.

    ReplyDelete
  2. Salam..
    itulah yahudi laknatullah..Allah bagi present 1 neraka khas untuk mereka..

    ReplyDelete
  3. mereka fikir mereka bahagia dengan cara mereka.mereka termakan umpan jerangkap samar tuhan mereka.neraka habuan mereka.

    ReplyDelete