Surah Al-Mu'minun : Ayat 99 - 100

Kesudahan golongan yang kufur ingkar itu apabila sampai ajal maut kepada salah seorang di antara mereka, berkatalah ia: "Wahai Tuhanku, kembalilah daku (hidup semula di dunia) - Supaya aku mengerjakan amal-amal yang soleh dalam perkara-perkara yang telah aku tinggalkan". Tidak! Masakan dapat? Sesungguhnya perkataannya itu hanyalah kata-kata yang ia sahaja yang mengatakannya, sedang di hadapan mereka ada alam barzakh (yang mereka tinggal tetap padanya) hingga hari mereka dibangkitkan semula (pada hari kiamat).

Tuesday, October 5, 2010

Pakai burka tapi nampak paha



Source: www.alarabiya.net
Translated by beritaislamglobal.blogspot.com – English version and Videohere

DUBAI (Al Arabiya)
Dua wanita Perancis mengeluarkan sebuah filem tentang kedua-duanya yang berjalan di tengah-tengah kota Paris sambil memakai burka dan seluar ketat-pendek yang menampakkan keseluruhan kaki, kerana membantah undang-undang baru Perancis yang melarang pamakaian pakaian Islam cara konservatif.

Kedua-dua pelajar perempuan yang berhijab tersebut menggelar diri mereka "the Niqabitches" dan mereka muncul dalam filem yang menunjukkan kedua-duanya berjalan di hadapan bangunan kerajaan dalam keadaan memakai tudung yang hanya menampakkan mata sambil mendedahkan kaki mereka.

Orang ramai yang lalu-lalang nampak keliru dan meminta untuk bergambar dengan pasangan tersebut.

Dalam artikel yang diterbitkan dalam lamanweb berita, rue89, pelajar-pelajar sains politik dan komunikasi berkenaan menulis bahawa filem jenaka tersebut adalah satu cara mengkritik undang-undang yang melarang memakai penutup muka yang dipakai oleh sebahagian wanita Islam.

"Bukannya susah memakai burka. Jadi kami tanya diri sendiri: 'apa tindakan yang akan diambil pihak berkuasa apabila melihat perempuan memakai burka dan seluar pendek?'" tanya mereka, yang mana salah seorangnya adalah Muslim.

"Kami bukannya hendak menyerang atau merendahkan imej orang Islam konservatif – tapi sebenarnya hendak mempersoalkan ahli-ahli politik yang mengundi undang-undang yang kami anggap tidak berperlembagaan," tulis mereka.

Parlimen Perancis meluluskan satu undang-undang melarang pemakaian burka di tempat awam. Apabila dikuatkuasakan, mana-mana wanita yang melanggarnya akan denda sebanyak Euro 150 (RM634.30) atau terpaksa menjalani kursus kewarganegaraan. Sementara lelaki yang memaksa wanita memakainya pula akan didenda sebanyak Euro 30,000 (RM126,860.65) atau setahun penjara.

(Witten by Mustapha Ajbaili)

2 comments:

  1. kalau ia pun nak protes x perlu buat cam 2..bagus protes tanpa pakaian..

    ReplyDelete