Surah Al-Mu'minun : Ayat 99 - 100

Kesudahan golongan yang kufur ingkar itu apabila sampai ajal maut kepada salah seorang di antara mereka, berkatalah ia: "Wahai Tuhanku, kembalilah daku (hidup semula di dunia) - Supaya aku mengerjakan amal-amal yang soleh dalam perkara-perkara yang telah aku tinggalkan". Tidak! Masakan dapat? Sesungguhnya perkataannya itu hanyalah kata-kata yang ia sahaja yang mengatakannya, sedang di hadapan mereka ada alam barzakh (yang mereka tinggal tetap padanya) hingga hari mereka dibangkitkan semula (pada hari kiamat).

Monday, November 22, 2010

Cadang bakar mayat Muslim


Beritaislamglobal.blogspot.com (Original English version here)
IŞIL EĞRİKAVUK

Dengan tanah perkuburan semakin berkurangan di Turki, gesaan Datuk Bandar Antalya Mustafa Akaydin (gambar) yang mencadangkan supaya pusat pembakaran mayat diwujudkan di bandar Mediterranean itu telah mengundang perbincangan hangat. Syarikat-syarikat pengurusan jenazah berkata permintaan terhadap pembakaran mayat semakin bertambah, dan ianya sah di sisi undang-undang, tetapi dibantah oleh para ulama kerana bertentangan dengan nilai-nilai agama.


Keadaan kesesakan di kawasan perkuburan sekitar bandar Mediteranean Antalya telah mengundang perbincangan hangat di Turki tentang kemungkinan mewujudkan pusat pembakaran mayat (PPM) di negara itu.

“Kami tak dapat selesaikan masalah mencari tanah perkuburan; kawasan yang ada sekarang akan dipenuhi dalam masa tiga bulan,” kata datuk Bandar Antalya Mustafa Akaydın kepada akhbar Hürriyet minggu lepas. “Saya terfikir untuk membuka sebuah PPM sebagai jalan penyelesaian, dan saya tahu akan dicemuh kerana berkata begitu. Kita tinggal dalam sebuah negara Muslim.”

Walaupun undang-undang semasa membenarkan pihak majlis perbandaran membuka PPM jika ada permintaan, ia tidak pula menyatakan tentang spesifikasi pembinaan, dan sesiapa sahaja yang bercadang untuk menyediakan atau menggunakan perkhidmatan itu akan berdepan dengan penentangan dari penduduk Muslim negara itu, kerana pihak berkuasa agama menentang pembakaran mayat.

“Terdapat peningkatan dalam permintaan kepada perkhidmatan ini, terutamanya dari warga asing yang tinggal di Turki,” kata Murat Arslanoğlu, pemilik Perkhidmatan Pengurusan Jenazah Fempa, kepada akhbar Hürriyet. “Hampir 5 peratus pelanggan kami menghendaki supaya mayat mereka nanti dibakar dan saya rasa ianya berkaitan dengan kebebasan.”

Arslanoğlu berkata yang beliau telah memohon kepada majlis perbandaran metropolitan Antalya dan Istanbul untuk membina sebuah PPM di Turki, tapi mendapat respon negatif.

“Pihak Datuk Bandar Metropolitan Istanbul memberitahu yang isu tersebut di luar bidang kuasa mereka,” kata Arslanoğlu kepada Daily News. “Tapi saya rasa mereka berkata begitu kerana tiada spesifikasi pembinaan.”

Pada masa sekarang, undang-undang sanitasi meletakkan tanggungjawab merekabentuk dan mengurus tanah perkuburan kepada pihak pentadbiran bandar.

“Jika undang-undang membenarkannya tetapi tidak menetapkan peraturan pembinaan, maka ianya harus diinterpretasikan sebagai satu hak undang-undang,” kata Ali Ersin Gür, bekas presiden Kesatuan Peguam Kontemporari, kepada Daily News. “Terdapat ramai yang mempunyai kepercayaan agama berbeza di Turki dan jika terdapat permintaan seperti itu, maka ianya memang sah di sisi undang-undang.”

Halangan agama

Pihak berkuasa agama Islam, bagaimanapun, menentang pembakatan mayat. “Menurut Islam, mayat hanya boleh dikapan dan dikebumikan,” kata Saim Yeprem, professor pengajian ketuhanan di Istanbul Marmara University. “Oleh yang demikian, seorang Muslim tidak boleh dibakar.”

Mehmet Nuri Yılmaz, bekas presiden Direktorat Hubungan Agama, bersetuju. “Ianya amalan yang tidak sah di sisi Islam,” Yılmaz memberitahu Daily News. “Tradisi Islam menetapkan pengkebumian kepada yang telah mati. Walau bagaimanapun, jika seseorang meminta supaya dibakar, permintaan itu harus dipenuhi.”

Artis Turki Meral Okay (gambar) adalah antara Muslim yang memilih untuk dibakar apabila meninggal nanti. “Saya bukanlah seorang yang hampir dengan Buddhisme atau jauh dari Islam. Saya seorang yang taat beragama,” kata Okay dalam satu temubual. “Tapi saya rasa kami harus diberi pilihan bagi menentukan bagaimana jenazah kami diuruskan selepas meninggal nanti.”

Sesetengah orang percaya yang masyarakat Turki belum bersedia untuk menerima kaedah pembakaran mayat. “Ianya sesuatu yang tidak biasa dilakukan, terutamanya di bandar-bandar kecil,” kata Ali Tekinsoy, yang menawarkan perkhidmatan pengkebumian di Konya, kepada Daily News. “Memandangkan kurangnya kepelbagaian etnik, perkhidmatan pengkebumian di sini masih beroperasi secara tradisional. Oleh itu, ramai yang akan menentang ide seperti itu, kerana bercanggah dengan agama.”

Harga tanah perkuburan

Perbahasan tentang pembakaran mayat ini hadir di tengah-tengah kenaikan harga, dan kekurangan ruang, dalam kawasan perkuburan. Menurut satu laporan oleh akhbar Milliyet, harga petak kubur di Istanbul dalam lingkungan antara 1,250 dan 12,000 Lira Turki, manakala perbelanjaan perkhidmatan pengkebumian pula mencecah sehingga 4,000 lira. Di Ankara, ruang yang masih tinggal hanya cukup untuk pengkebumian bagi tempoh tiga tahun yang akan datang saja.

“Kami semakin kekurangan ruang untuk kawasan perkuburan baru. PPM akan membantu mengatasi masalah ini. Setiap tahun, tujuh puluh peratus mayat dibakar di England,” kata Arslanoğlu, pemilik Perkhidmatan Pengurusan Jenazah Fempa. “Jalan penyelesaian lain adalah dengan menswastakan tanah perkuburan bagi mendapatkan ruang-ruang baru. Kaedah ini digunakan di banyak negara Eropah.”

Kes Gencer

Sekalipun terdapat desakan sejak akhir-akhir ini, pembakaran mayat bukanlah sesuatu yang pertama kali dibincangkan di Turki. Apabila penyanyi opera Leyla Gencer (gambar) meninggal dunia dua tahun lalu, beliau membuat wasiat supaya dibakar di Itali. Abunya kemudian dibawa ke Turki dan ditaburkan di Terusan Bosphorus, Istanbul.


Pada Januari 2010, peraturan baru tentang abu mayat telah dibuat, dimana hanya abu milik warga Turki atau mereka yang mempunyai saudara terdekat warga Turki sahaja dibenarkan dihantar pulang ke Turki.

“Ia adalah hak untuk setiap individu,” kata Arslanoğlu. “Terutamanya jika kita berhasrat menjadi anggota Kesatuan Eropah (EU), kita perlu menyediakan kebebasan seperti itu.”

PPM tahun 1930an

Buat masa ini, tiada PPM di Turki, tetapi dokumen menunjukkan terdapat kemudahan seperti itu dalam tahun 1930an di kawasan perkuburan Zincirlikuyu, Istanbul.
Menurut Adem Avcı, Pengarah Am Tapak Perkuburan, PPM tersebut dibuka selama lima tahun, tetapi ditutup kemudiannya apabila tidak digunakan lagi.

Percubaan lain untuk mewujudkan PPM di Ankara pada 1975 pula tidak berjaya.

3 comments:

  1. ape la susah sangat nak pikir..ikut cara dia arab saudi kan senang..buat kubur bertingkat...ataupun tanam mayat di kubur lama yang mana mayat terdahulu di dalam kubur tersebut sudah reput sepenuhnya..

    main hentam je diorang ni...

    ReplyDelete
  2. otok dio orang letak d bawah tapak kaki gitulah...dio orang ingat org islam macam hindu

    ReplyDelete
  3. if i,kalu yg mati tu permpk,pembunh,perogL@ yg sewktu dgn nye cmpk je dLm kndg rimau tapi if baik mcm i ni buat La dgn seada nye

    ReplyDelete