Surah Al-Mu'minun : Ayat 99 - 100

Kesudahan golongan yang kufur ingkar itu apabila sampai ajal maut kepada salah seorang di antara mereka, berkatalah ia: "Wahai Tuhanku, kembalilah daku (hidup semula di dunia) - Supaya aku mengerjakan amal-amal yang soleh dalam perkara-perkara yang telah aku tinggalkan". Tidak! Masakan dapat? Sesungguhnya perkataannya itu hanyalah kata-kata yang ia sahaja yang mengatakannya, sedang di hadapan mereka ada alam barzakh (yang mereka tinggal tetap padanya) hingga hari mereka dibangkitkan semula (pada hari kiamat).

Wednesday, January 12, 2011

Arafat mangsa Thallium


beritaislamglobal.blogspot.com (Original English version here)
OCCUPIED JERUSALEM (Agencies)
Bassam Abu Sharif, bekas penasihat kanan Yasser Arafat mengumumkan Isnin lalu keputusan ujian yang dijalankan untuk mengenalpasti jenis racun yang membunuh bekas presiden Palestin itu.


Menurut Abu Sharif, ujian tersebut telah dilakukan oleh “seorang pakar toksikologi forensik di UK” yang tidak didedahkan nama dan institusi yang diwakilinya.

Beliau menjelaskan bahawa ujian-ujian tersebut telah mengenalpasti racun yang digunakan untuk membunuh Arafat iaitu “thallium”, sejenis bahan kimia yang jarang ditemui dan sukar dikesan efek-efeknya.


“Bahan pembunuh ini diekstrak dari rumpai laut dan dihasilkan dalam bentuk cecair tanpa warna, rasa dan bau,” kata Abu Sharif dalam satu kenyataan yang dibuat Isnin lalu.

Salah satu daripada ciri-ciri bahan kimia tersebut iaitu apabila dimasukkan dalam makanan atau minuman, ia tidak akan mengubah rasa, warna atau bau. Ia juga boleh disuntik ke dalam saluran darah.

“Laporan tersebut juga menjelaskan bahawa cara paling berkesan ialah apabila racun tersebut masuk kedalam tubuh melalui lidah, dan oleh kerana itu ianya amat sesuai dimasukkan ke dalam air, teh, kopi atau buah-buahan dan sayuran malah ubat sekalipun.”

Abu Sharif berkata pakar-pakar toksikologi Britain dan Eropah tidak mengenali racun ini, kecuali mereka yang mempunyai kepakaran toksikologi forensik.

“Menurut pakar berkenaan, racun ini mempunyai kesan yang sangat tinggi dan tiada penawar sekiranya dibiarkan berlalu masa selama lima jam selepas suntikan atau dimasukkan dalam makanan dan minuman.”

Pakar terbabit menjelaskan yang racun ini secara perlahan merosakkan sistem dalaman manusia bermula dengan hati, buah pinggang, paru-paru dan yang terakhir, otak.

Dua hingga lapan bulan

Pakar tersebut juga menjelaskan bahawa masa yang diambil oleh racun tersebut untuk membunuh bergantung kepada banyak faktor sepeti umur, tubuh-badan dan daya lawan penyakit.

“Tapi beliau berkata bahawa tempoh masa biasanya di antara dua hingga lapan bulan, dan masa ini sudah cukup untuk memberi peluang kepada si pelaku untuk meloloskan diri.”

Menurut pakar itu lagi, simpton-simpton yang berpunca dari racun tersebut termasuklah kekerapan rasa mual dan lemah yang datang dan hilang, sehinggalah keperingkat di mana mangsa merasa pening sepanjang masa.

Di peringkat seterusnya, bulu-bulu mula gugur bermula dari kaki dan di seluruh anggota sehinggalah akhirnya di kepala.

Di peringkat akhir, mangsa banyak mengalami kegoncangan tubuh badan dan hilang keupayaan berdiri beberapa ketika dan kematian berlaku apabila darah tidak sampai ke otak.
Laporan itu menjelaskan bahawa punca utama kematian adalah apabila berlakunya pemecahan sel darah merah dan kegagalan badan untuk menghasilkannya menyebabkan otak dan sistem lain turut rosak.

Abu Sharif berkata bahawa bahawa informasi yang didedahkan hanyalah sebahagian sahaja dari laporan yang lebih lengkap yang akan didedahkan sedikit masa lagi.

“Maklumat ini belum lengkap. Ini hanya sebahagian.”

Abu Sharif berkata beliau akan menghantar segala maklumat yang diperolehi kepada jawatankuasa siasatan yang “bertanggungjawab dan serius.”

Amaran kepada Abbas

Beliau juga mengakui telah memberi amaran kepada presiden Palestin ketika ini, Mahmoud Abbas, tentang kemungkinan mengalami nasib yang sama.

“Saya meminta Abbas supaya berhati-hati kerana pihak Israel mungkin menggunakan perancangan yang sama untuk menghapuskan beliau dan Perdana Menteri Salam Fayyad. Pihak Israel hanya mahukan jawatan kepimpinan Palestin dikosongkan.”

Abu Sharif berkata yang beliau juga memberi amaran yang sama kepada Arafat beberapa bulan sebelum diracun.

“Saya memberitahunya secara spesifik bahawa racun adalah senjata utama Israel.”


(Translated from Arabic by Sonia Farid)

BIG : Antara mangsa lain thallium termasuklah Alexander Litvinenko (bekas perisik KGB – gambar sebelum dan selepas diracun). “Prussian blue” (gambar) dikatakan penawar racun itu.

No comments:

Post a Comment