Surah Al-Mu'minun : Ayat 99 - 100

Kesudahan golongan yang kufur ingkar itu apabila sampai ajal maut kepada salah seorang di antara mereka, berkatalah ia: "Wahai Tuhanku, kembalilah daku (hidup semula di dunia) - Supaya aku mengerjakan amal-amal yang soleh dalam perkara-perkara yang telah aku tinggalkan". Tidak! Masakan dapat? Sesungguhnya perkataannya itu hanyalah kata-kata yang ia sahaja yang mengatakannya, sedang di hadapan mereka ada alam barzakh (yang mereka tinggal tetap padanya) hingga hari mereka dibangkitkan semula (pada hari kiamat).

Thursday, July 29, 2010

Pemain bola tidak perlu berpuasa

BERLIN 28 Julai 2010 – Pihak berkuasa bolasepak Jerman dan sebuah kumpulan Muslim telah membuat keputusan untuk membenarkan pemain-pemain beragama Islam tidak berpuasa dalam bulan Ramadan.

Kenyataan dibuat susulan pertelagahan melibatkan kelab divisyen dua FSV Frankfurt, yang mana pada tahun lepas, telah mengeluarkan amaran kepada tiga pemainnya kerana berpuasa dalam bulan Ramadan.

Semasa Ramadan, penganut-penganut Islam akan berpuasa dari awal pagi hingga ke petang. Kelab tersebut mempunyai klausa dalam kontrak yang menyatakan bahawa puasa tidak dibenarkan tanpa kebenaran segera pihak kelab.

Konsul Pusat Islam Jerman berkata bahawa pihaknya telah mendapat nasihat dan panduan dari Al-Azhar, Mesir, institut theologi Sunni Islam terulung, dan lain-lain.

Copyright © 2010 The Associated Press. All rights reserved.

No comments:

Post a Comment