Surah Al-Mu'minun : Ayat 99 - 100

Kesudahan golongan yang kufur ingkar itu apabila sampai ajal maut kepada salah seorang di antara mereka, berkatalah ia: "Wahai Tuhanku, kembalilah daku (hidup semula di dunia) - Supaya aku mengerjakan amal-amal yang soleh dalam perkara-perkara yang telah aku tinggalkan". Tidak! Masakan dapat? Sesungguhnya perkataannya itu hanyalah kata-kata yang ia sahaja yang mengatakannya, sedang di hadapan mereka ada alam barzakh (yang mereka tinggal tetap padanya) hingga hari mereka dibangkitkan semula (pada hari kiamat).

Thursday, July 29, 2010

Dr Zakir Naik dilarang ke UK


Konsul Muslim Britain (MCB) memandang serius tindakan kurang bijak Setiausaha Perumahan Theresa May melarang pendakwah terkenal India Dr. Zakir Abdul-Karim Naik melakukan siri ceramah jelajah UK, seperti yang dilaporkan (Daily Telegraph, 18 Jun 2010) , atas alasan kelakuannya yang tidak baik dan di mana lawatan itu nanti boleh membawa kesan yang tidak baik kepada orang awam.

Tindakan Setiausaha Perumahan itu dilihat sebagai usaha mencela suara ramai yang menghendaki acara debat dan diskusi itu diadakan. Program jelajah ini, jika diadakan, bakal menjadi peluang keemasan kepada golongan muda Islam yang bersemangat untuk mendengar mesej-mesej sebenar tentang Islam dan seterusnya dapat menjalinkan persefahaman antara komuniti.

Kerajaan nampaknya memberi reaksi positif terhadap kempen memburukkan pendakwah ini, tanpa mempedulikan kenyataan Dr Naik pada 11 jun 2010: …tujuan kenyataan ini adalah sebagai jawapan kepada laporan akhbar baru-baru ini tentang lawatan saya ke UK pada Jun 2010, termasuklah perkara-perkara yang sepatutnya saya katakan melibatkan konteks dan pandangan saya tentang terrorisme dan extremisme ganas dari sudut keimananan islam yang indah…sebagai pelajar perbandingan agama, kerja saya banyak berkisar tentang mengadakan diskusi membina dengan penganut-penganut agama lain, mempromosi persamaan dan mencari titik pertemuan nilai-nilai untuk keamanan…”

Setiausaha Am MCB Dr Muhammmad Abdul Bari, dalam menyatakan prihatinnya terhadap keputusan itu, hari ini berkata "larangan ini menandakan wujudnya sikap double standard yang diamalkan oleh pihak kerajaan dalam kebebasan berucap. Sementara pendakwah-pendakwah kebencian seperti Geert Wilders bebas untuk mempromosi kejahatan mereka dalam negara ini, ulama Muslim terkenal seperti Dr Naik pula dilarang masuk ke UK atas alasan palsu. Adalah amat disesalkan bahawa tindakan ini boleh member kesan kepada penyatuan komuniti."

IslamOnline

3 comments:

  1. tak.. umno yg sebijik dgn uk

    ReplyDelete
  2. Sakir Naik dah masuk Kristen. Mana bisa jemput dia lagi?

    ReplyDelete